Zdrowe odżywianie i aktywność ruchowa – czy są dziś możliwe?

Każdy z nas zna podstawy zdrowego żywienia i zdaje sobie sprawę z roli ruchowej aktywności. Jak to się jednak dzieje, że większość z nas w praktyce mało kiedy o nich pamięta?
Elizabeth Somer – doświadczona dietetyczka w książce pt. „10 nawyków, które rujnują kobiecą dietę” podaje najczęstsze błędy popełniane (zwłaszcza przez płeć piękną) na co dzień.
1. Bezmyślne jedzenie: nawet nie mamy pojęcia jak często skubiemy coś, podgryzamy, kosztujemy. A, bo to dziecko skończyć nie może, a bo trzeba degustować kilka razy, nim się poda na stół. Po zsumowaniu wszystkiego może się okazać, że poza normalnymi posiłkami i przekąskami, wrzucimy do swojego organizmu kilkaset, ba, nawet kilka tysięcy dodatkowych kalorii! Autorka proponuje rozwiązanie dla wszystkich, chcących przyjrzeć się z bliska swoim poczynaniom: założyć dzienniczek żywieniowy z godziną posiłku, rodzajem i ilością.
2. Stawianie potrzeb innych ponad własnymi: odnosi się najczęściej do osób, które założyły już własną rodzinę. Ludzie twierdzą, że zmiana stylu funkcjonowania nie jest możliwa, ponieważ reszta je, co popadnie. Osoby, które spotykają się często ze znajomymi natomiast, nie potrafią odmawiać niezdrowych przekąsek, bo nie wypada. Jednak tak naprawdę trzeba sobie powiedzieć, że to, co wkładamy do ust zależy od nas samych. Nawet jeśli nie mamy całkowitej możliwości samodzielnie robić zakupów czy gotować, możemy przecież spożywać mniejsze porcje.
3. Brak szczerości: wstyd powiedzieć, ale kobiety kłamią. Twierdzą, że mniej jedzą i więcej ćwiczą. Co gorsza, oszukują same siebie co do porcji („to, co zjedzone na stojąco czy od koleżanki z talerza to się nie liczy”) czy też sportu („godzinę ćwiczyłam na siłowni, a tak na serio 40 minut przegadałam:). Grunt to przyznać się przed samym sobą.
4. ‚Od brokułów wolę frytki’: Niektórym warzywa i owoce nie przechodzą przez gardło, a to powinno stanowić fundament naszej diety. Produkty te jednak nie są takie drogie, jak policzy się ceny hamburgerów i pizzy, na które wielu z nas pieniędzy sobie  nie szczędzi. Ponadto można je naprawdę smacznie i szybko przyrządzić.
5. Brak planu: działamy w szoku. Nie biorąc ze sobą zdrowej przekąski, wpadamy w szał kupowania byle czego. Jednak rozplanowanie posiłków (co 3-4 h) z wcześniejszym przygotowaniem ich naprawdę nie jest takie trudne do realizacji.
6. Wymówki, wymówki, wymówki: kobiety są ich mistrzyniami. Każda z nas czy szczupła czy z nadwagą, uległa im nie jeden raz. Nie będę ich przytaczać, lecz wspomnę, że trzeba z nimi walczyć, a bądźcie pewni: można z każdą po kolei! 🙂
7. ‚Mam doła, więc jem’: jedzenie to nie jest pocieszacz ani odstresowywacz. Znajdźmy alternatywę: sport, książki, rozmowa z kimś, spacer. Grunt to zaprogramować się od nowa!
8. ‚Dajcie mi rozwiązanie i to zaraz!’: wszystkie diety-cud to pic na wodę. Osoby, które chcą schudnąć decydują się na nie, gdyż oczekują szybkich efektów. Jednak co się dzieje po ich zakończeniu? Wracamy do swojej wagi lub przewyższamy ją (efekt jo-jo). Odchudzanie to zmiana nawyków żywieniowych i stylu funkcjonowania na całe życie.
9. Przepijamy nasze talie: nie zwracamy uwagi na kalorie ukrywające się w piciu. Cola, napoje gazowane, herbata ze śmietaną i cukrem, alkohol mają ich naprawdę całą armię.
10. Myślenie o diecie w kategoriach „wszystko albo nic”: Nie chodzi o to, by przy pierwszym potknięciu po rozpoczęciu zdrowego odżywiania poddać się totalnie i rzucić wszystko w kąt. Mamy swoje wzloty i upadki. Trzeba iść dalej.

Ja od wielu lat pracuję nad swoim zdrowym odżywianiem i ruchem. O ile, bieganie i nordic walking (joga od czasu do czasu) stały się moimi pasjami, o tyle jedzenie (mimo diametralnych zmian) pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Czuję, że nastąpi u mnie wiele rewolucji, gdyż naprawdę wiele zrozumiałam.
A jak to u Was wygląda?
Jakie macie refleksje w związku z powyższym?

57 uwag do wpisu “Zdrowe odżywianie i aktywność ruchowa – czy są dziś możliwe?

  1. bcookies@op.pl

    Dodaję prawie do wszystkiego- czarny pieprz. To moje zdrowe odżywianie, ale nie ograniczam się do tego. I do tego aktywność fizyczna. Ona też jest ważna. Pozdrawiam B.
    Zapraszam do mnie i do A. breakfast-cookies.blog.onet.pl

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s