Zadania pedagoga szkolnego w praktyce, cz. I

Na pewno zastanawiacie się dlaczego tak dawno nie pisałam.  Od pierwszego września mam przyjemność pracować jako pedagog szkolny w Szkole Podstawowej nr 93 we Wrocławiu.Każdy uczeń, nauczyciel i rodzic wie o tym, że jest to moja najwspanialsza praca, w którą wkładam całe swoje serce. We wakacje podpisałam deklarację: ‘już nigdy nie będę marudzić, bo znalazłam pracę marzeń!’ 🙂

Kto kojarzy teren wrocławskiego Nadodrza, gdzie stoi gmach mojej szkoły, ten wie, iż jest to pełna wyzwań dzielnica. Wielu uczniów ze wszystkich trzystu czterech, z którymi działam, doświadczyło w życiu czegoś, o czym nawet nigdy nie powinno słyszeć. Dziś chciałabym napisać Wam jak wygląda zawód pedagoga szkolnego w praktyce, nie w teorii.

ZADANIA OGÓLNOWYCHOWAWCZE

Warto sobie uświadomić, że każde zachowanie ucznia czy całej grupy oraz wszystko, co wiąże się z szeroko pojętym wychowaniem dotyczy pedagoga szkolnego.  Co to oznacza? Drzwi do mojego gabinetu nie zamykają się! Przychodzą do mnie uczniowie, ich rodzice/opiekunowie prawni oraz nauczyciele. Niektórzy sami proszą o pomoc, innych zaś wzywam na rozmowę sama. Jestem wzywana kilka lub kilkanaście razy dziennie na interwencje do klas lekcyjnych, gdy zachowanie któregoś z uczniów budzi zastrzeżenia. Co jest najtrudniejsze? Rozmawiać z dzieckiem albo rodzicem, którzy są wrogo nastawieni, niekiedy agresywni i pełni oporu. Moim zadaniem jest zadziałać w taki sposób, by wyciszyć osobę i podjąć rozmowę, która nie okażę się kłótnią czy wdaniem się, mówiąc potocznie w zwykłą pyskówkę. W tym wszystkim trzeba zachować stoicki spokój, ale też nie można pozwolić sobie ‘wejść na głowę’, więc nie lada wyzwania przede mną stwarza każdy dzień. Odpowiednio należy ważyć słowa i wiedzieć czy w tym momencie drugiej osobie udzielić rady, pocieszenia kopa do przodu czy zimnego prysznica.

Co miesiąc dokonuję pisemnie zestawienia frekwencji wszystkich uczniów. Na bieżąco zaś monitoruję realizację obowiązku szkolnego przez uczniów i jestem odpowiedzialna za podejmowanie działań zaradczych mających na celu zmianę stosunku dziecka i nie rzadko rodzica do tego tematu.

PROFILAKTYKA WYCHOWAWCZA…

jest zapobieganiem niedostosowaniu społecznemu; polega na wzmacnianiu czynników wspierających oraz niwelowaniu czynników ryzyka. Opiera się przede wszystkim na skutecznej diagnozie wszystkich uczniów oraz poszczególnych klas, grup i wyprowadzeniu z niej prognozy zagrożeń mogących czyhać na naszych podopiecznych, np. alkoholizmu.

Jestem pedagogiem, który prowadzi zajęcia z uczniami traktujące o przemocy, integracji, realizacji celów, autoprezentacji, dzieleniu zadań na etapy, wiary we własny sukces i możliwości etc. Uczniowie je uwielbiają, bo polegają nie na moich wykładach, lecz organizowaniu warsztatów i praktycznych ćwiczeń na żywych przykładach. Zajęcia te są profilaktyczne, jak i stricte wychowawcze, bo te pojęcia zazębiają się.

INDYWIDUALNA OPIEKA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA

Udzielanie każdemu uczniowi, który tego wymaga wsparcia. Niezależnie od przyczyn oraz zważania czy uczeń zachowuje się odpowiednio czy daje czadu na większości zajęć. Jakie mogą być zatem okoliczności, w których odbywa się rozmowa ze mną?

Sprawianie problemów wychowawczych (np. agresja słowna i fizyczna),  sytuacja rodzinna (przemoc, alkoholizm, inne uzależnienia, śmierć jednego z rodziców, odebranie dziecka rodzinie niewydolnej wychowawczo), trudności oraz konflikty z rówieśnikami, niepowodzenia szkolne oraz tak naprawdę wszystko, co niepokoi nas albo samego młodego człowieka. Każdego dnia prowadzę takich rozmów dot. wsparcia kilka lub kilkanaście. Niekiedy odbywają się w małych grupkach, np. gdy trzy osoby mają ze sobą konflikt.

POMOC MATERIALNA

Do moich zadań należy również przyjmowanie wniosków o dofinansowanie na podręczniki (wyprawkę szkolną). Potrzebuję zatem wiedzieć co gdzie się wpisuje, obliczać wszelkiego typu świadczenia etc. Nie to jest jeszcze najgorsze, tylko wypłacanie wyprawek, a także szkolnych stypendiów, robienie wielu zestawień, jak i sprawdzanie faktur pod względem merytorycznym. Śmiałam się ostatnio, że będę prosić tylko o faktury w formacie A4, bo opisując jedną z nich, potrzebuję postawić 5 pieczątek i złożyć kilka podpisów oraz dat. Rodzice składają także u mnie wnioski zasiłki w sytuacjach losowych. Duża odpowiedzialność.

Zajmuję się także wszelkiego rodzaju pomocą rodzinom w trudnej sytuacji materialnej – od współpracy z MOPS-em,  Caritasem, poprzez Szlachetną Paczką  i dożywianie w stołówce, aż do rozdzielania zaproszeń na Mikołajki.

WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI i osobami

Z jakimi placówkami i osobami dokładnie jestem w stałym kontakcie?

  • wszyscy nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni,
  • Rada Rodziców,
  • Sąd Rejonowy, Wydział Rodzinny i Nieletnich
  • Policja, a szczególnie Ogniwo ds. Nieletnich i Patologii
  • Kuratorzy sądowi i społeczni
  • Urząd Miejski
  • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
  • Zespól Interdyscyplinarny
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
  • Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci
  • Świetlice środowiskowe
  • Oraz wszystkie placówki udzielające wsparcia podopiecznym i ich rodzinom

 PROWADZENIE DOKUMENTACJI:

  • Dziennik pedagoga szkolnego
  • Dziennik zajęć KN ( dopisek: po wycofaniu KN dziennik zajęć „wolontariackich” )
  • Protokoły spotkań z rodzicami
  • Kontrakty zawarte z uczniami
  • Notatki służbowe
  • Ewidencja uczniów objętych różnymi formami wsparcia w szkole

Poza tym roczny plan pracy, sprawozdania, tabele, opisy etc., czyli papierologia pełną parą! W swoim gabinecie mam ponad 20 segregatorów, które na bieżąco uzupełniam. Choć niekiedy kręcę nosem, gdy trzeba znów coś pisać, przyznam jednak, że bardzo porządkuje to moją pracę i łatwiej ją wówczas ogarnąć 🙂

Oczywiście nie jestem w stanie napisać Wam tego, co robię. A kocham to przeogromnie! W ciągu kilku zaledwie miesięcy, zdążyłam rozdać dzieciom, ich opiekunom oraz szkolnej kadrze kilka tysięcy cytatów motywacyjnych, mających na celu inspirowanie i skłonienie do refleksji. Za misję życiową obrałam sobie:   żyć w taki sposób, by zachęcić innych do pracy nad sobą.

Jeśli macie jakieś pytania, zapraszam do zakładki /kontakt/

Pozdrawiam z mojego gabinetu!:-)

‚Ratując jedno dziecko, ratujesz cały świat!’

Czytaj także:
Jak wygląda praca pedagoga szkolnego w praktyce, cz. II

4 uwagi do wpisu “Zadania pedagoga szkolnego w praktyce, cz. I

  1. Pingback: Praca pedagoga szkolnego w praktyce, cz. II – Iwona Turzańska

  2. Pingback: Ja jako pedagog szkolny, czyli moje pierwsze pół roku w podstawówce – Iwona Turzańska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s