8 tricków na lepszą komunikację z ludźmi

Każdy ma swoją mapę, inne doświadczenie, postrzeganie rzeczywistości. Nie zawsze jest tak, że osoba, która odbiera od nas komunikat zrozumie go tak, jakbyśmy chcieli. Mając tego świadomość, warto formułować jak najbardziej proste komunikaty, z językiem dostosowanym do rozmówcy. Należy mieć również na uwadze, że człowiek, dziecko w silnych emocjach może całkowicie inaczej odbierać nasze słowa np. jako atak. Treść również może nie być tak jasna, jak w stanie spokoju. Dziś podzielę się tym, co ja staram się stosować w życiu, by lepiej się komunikować z innymi 🙂 

Mając na uwadze jak najlepsze zrozumienie się warto pamiętać o:

1. Słowo „ZAWSZE” ?
Zdarza nam się powiedzieć „Ty zawsze zostawiasz wszystko na ostatnią chwilę!”

2. Słowo „NIGDY” ?

Posługujemy się niekiedy tekstem „Ty nigdy mnie nie słuchasz”

Człowiek słysząc komunikat „zawsze” lub „nigdy” może czuć się urażony i stwierdzić, że skoro ktoś uważa, że nigdy nie słucha, to po co się starać? Pewnie nie zauważy, gdy raz się uda.

Natomiast istotne jest, by powoływać się na fakty. Nawet mówiąc „Nie słuchałeś 99 na 100 razy” wyrażamy, iż nie jest to „zawsze” i nie jest to „nigdy”.

3. Komunikacja typu „JA”

Zamiast skupiać się na komentowaniu tego, co ktoś zrobił/powiedział, warto posłużyć się komunikatem typu „ja” np. zamiast „Ty spóźniłeś się” -> „Ja martwię się kiedy się mocno spóźniasz, bo nie wiem czy coś Ci się nie stało”.

4. Nie Ty, lecz Twoje zachowanie…

Zdecydowanie warto unikać stwierdzeń odnoszących się do osoby jako całości.

Zamiast „Ty jesteś leniwa” – „Ty nie posprzątałaś dzisiaj pokoju”

5. Model FUO

Fakt – opis wydarzeń, zachowań, sytuacji

Ustosunkowanie – wyrażenie uczuć, opinii

Oczekiwanie – sformułowanie prośby, polecenia, pytania motywującego

Rozwinę to poniżej…

6. Model Z-FUKO PZK

Zależy mi… – np. „Zależy mi na tym, byśmy się dogadali”

Fakty – np. „Nie przyszłaś na umówione spotkanie”

Uczucia- np. „Jest mi przykro z tego powodu”

Konsekwencje- np. „Nie zaplanowałam w tym czasie nic innego i zmarnowałam czas”

Oczekiwania / Potrzeby- np. „Oczekuję, że przemyślisz sobie tą sytuację”

Propozycja rozwiązania – np. „Porozmawiamy o tej sytuacji kiedy ochłonę”

Zgoda – np. „Powiesz mi co Ty o tym myślisz, dobrze?”

Krytykowany -zapytanie o potrzeby rozmówcy – np. „Czy mogę zrobić coś dla Ciebie, by więcej się to nie powtórzyło?”

7. Model „+” i „-„

Zestawienie informacji pozytywnej i negatywnej.

Np. „Cieszę się, że się starasz, jednak Twoje działanie w tym i tym zakresie musi być bardziej efektywne.”

8. Model „Kanapka”

Podanie informacji pozytywnej, negatywnej i pozytywnej.

Np. „Cieszę się, że postanowiłeś mnie odwiedzić, jednak przerwałeś mi obecną pracę. Mam nadzieję, że następnym razem użyjesz telefonu przed przyjściem.”

W każdej ze strategii warto pamiętać, by być opanowanym, mówić głosem spokojnym, lecz jednocześnie stanowczym, gdy tego wymaga sytuacja. Zastosowanie któregoś z tych punktów jest zależne od kontekstu, sytuacji. W jednej przyniesie efekt, w kolejnej niekoniecznie. Niekiedy warto tez używać wybranych elementów i łączyć je ze sobą według uznania. Mam nadzieję, że wymienienie Wam tych kilku tricków, które ja stosuje na co dzień pomoże Wam klarowniej wyrażać swoje potrzeby. Pozdrawiam!

8 tricków na lepszą komunikację z ludźmi

 

6 uwag do wpisu “8 tricków na lepszą komunikację z ludźmi

  1. Świetne triki! 🙂 Tak niewiele potrzeba, aby człowiek ulepszył swój kontakt z drugim człowiekiem. Często górę biorą emocje przez co łatwiej zranić rozmówcę posługując się właśnie „zawsze” lub „nigdy”. Te słowa zniechęcają do działania i zmiany. (No chyba, że mówimy: „Ty zawsze jesteś uśmiechnięta” 😉 ) Dobrze jest też mówić o swoich potrzebach i oczekiwaniach wprost bez sztucznej grzeczności, ale też nie w sposób niegrzeczny, bo wtedy samych siebie traktujemy jako mniej ważnych. Grzeczność jest w porządku, ale nie sztuczna i nie taka, która poniża nas samych. Najbardziej drażnią mnie takie osoby, które mają problem, aby wypowiedzieć zdanie w pierwszej osobie liczby pojedynczej tylko dla bezpieczeństwa mówią: „Wszyscy tak mówią/myślą…”… Oby ten wpis trafił do jak największej liczby osób, bo pokazuje, co można zmienić w naszej codziennej komunikacji. 🙂 Pozdrowienia. 🙂

    Lubię to

    1. Bardzo dziękuję za ciepłe słowa! Rzeczywiście w emocjach można wiele rzeczy powiedzieć, których by się nie opowiadało bez nich. Też nie lubię nieudolnych aluzji, wolę jak ktoś mi powie wprost, że to i to zrobiłam źle. Moim zdaniem ludzie zaczynający zdanie od „wszyscy mówią” to osoby, które boją się wyrazić własne zdanie. Małe zmiany w komunikacji mogą spowodować dużo pożytku dla nas i naszych bliskich, pozdrawiam!

      Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s