Dlaczego klasa staje się trudna? Cz. I

Klasa szkolna to grupa, a grupa to żywy organizm, który rośnie, dojrzewa i rządzi się własnymi prawami. Jak to się dzieje, że jedne klasy są dla nauczycieli łatwe, przyjemne i „do rany przyłóż”, a inne całkowicie nie? Co ma na to wpływ?

Zastanówmy się co może powodować, że klasa stanie się trudna?

  1. Organizacja dnia – ma znaczenie czy najpierw uczniowie mają W-F i się wyszaleją czy pod koniec dnia mają matematykę – czasem wtedy zmęczenie daje się we znaki i mogą rozrabiać. Małe dzieciaki na świetlicy szkolnej, jeśli siedzą tam niekiedy do 17 wariują, bo chcą już wrócić do domu. Kiedy mamy jakieś konkursy i występuje zmiana sal lekcyjnych i całej organizacji zajęć – dzieje się potem różnie.
  2. Miejsce – przerwa na boisku i przerwa na szkolnym korytarzu robi szaloną różnicę, głównie dla tych, którzy by chętnie pograli w nogę. Ich frustracje, kiedy tego nie mogą robić niekiedy przenoszą się na lekcje. Wpływ ma także to, jakie jest rozmieszczenie ławek w klasie etc.
  3. Pogoda – uczniowie nie maja tego świadomości, lecz ja wiem, że w dni, kiedy jest zmiana ciśnienia jestem najczęściej wzywana do uczniów nieprzestrzegających zasad.
  4. Nowy nauczyciel – wbrew pozorom dzieciaki nie lubią za dużych zmian. Zdarza się, że z tęsknoty za wcześniejszym nauczycielem dokazują na lekcji następnemu.
  5. Lekcje postrzegane jako mniej przydatne – niestety, takie myślenie występuje nie tylko u młodych, ale także u rodziców, jak i niektórych nauczycieli. A przecież np. muzyka stymuluje nasze obydwie półkule mózgowe 🙂
  6. Sabotaż ze strony klasy – prowokatorów – niektórzy celowo przejawiają agresję czy nie wykonują poleceń, zdarzyło mi się nieraz pracować z takimi, którzy zaklinali się, że wygryzą nauczyciela z miejsca pracy choćby nie wiem co.
  7. Złe traktowanie ze strony nauczyciela – nie każdy jest idealny, warto się zastanowić co to znaczy ‚złe traktowanie’?

Jak widać, przyczyny mogą tkwić zarówno w uczniach, nauczycielach, jak i czynnikach zewnętrznych, które mają wpływ na funkcjonowanie dzieci i nastolatków. Często przyczyna leży nie tylko po jednej stronie, więc nie warto kolokwialnie ‚wieszać psów’ na kimś, tylko zastanowić się w jaki sposób można to zmienić. Jakieś refleksje w związku z powyższym? 🙂

PS. Zastanawiam się czy nie publikować wpisów częściej niż 2x w tygodniu. Po prawej stronie na blogu umieściłam super szybką, krótką ankietę i będę szalenie wdzięczna, jak pomożesz mi znaleźć odpowiedź 🙂

dlaczego-klasa-staje-sie-trudna-1

Literatura:
B. Rogers, Trudna klasa

9 uwag do wpisu “Dlaczego klasa staje się trudna? Cz. I

  1. Pingback: Jak pracować z trudną młodzieżą i dziećmi? (Porady, cz. II) – Iwona Turzańska

  2. Pingback: Jak pracować z trudnymi dziećmi i trudną młodzieżą? (Porady, cz. I) – Iwona Turzańska

  3. Świetny wpis! Mam taką idealistyczną wizję nauczycieli- pedagogów, którzy czytają, poznają i chcą zmieniać zachowania uczniów, a nie tylko „obrażają się” na „tych złych”. Wszystko gdzieś ma swoje źródło. Ja, niestety, mam takie mieszane wspomnienia z okresu szkolnego. Wspominam swoich nauczycieli jako mało od siebie wymagających. Niestety.

    Lubię to

    1. Dziękuję! 🙂 Ja należę do takich nauczycieli, którzy nie spoczywają na laurach i wciąż nad sobą pracują, by było lepiej – dowiadują się, szkolą, czytają. Nawet z rozmowy z kuratorem czy rodzicem wyciągam wiele wniosków dla samokształcenia. Wiesz, to zależy wszystko od osoby, szkoda, że masz złe doświadczenia, ale ja też takie mam! Każdy powinien pracować nad sobą, nie tylko nauczyciel 🙂 Pozdrawiam ciepło 🙂

      Lubię to

      1. Nawet autor tej książki proponuje, by zastanawiać się czy dzieciaki wariowały, bo miały ten Syndrom Złego Dnia (Nawet Zły Dzień czy tak jakoś) czy było to spowodowane czymś całkowicie innym, warto to rozróżniać, by wiedzieć jak potem pracować 🙂

        Lubię to

  4. Pingback: Dlaczego klasa staje się trudna? Cz. II – Iwona Turzańska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s