Cechy idealnego nauczyciela, Cz. I

Są nauczyciele, którzy od urodzenia wiedzą, że nimi będą, rozwijają swoje umiejętności, zdobywają wykształcenie i przede wszystkim – mają odpowiedni ku temu odpowiedni charakter. Jednak czy nauczycielem trzeba się urodzić, by być efektywnym w pracy z dziećmi i młodzieżą? Niekoniecznie. Warto zwrócić uwagę na własne zachowania i postawy oraz doskonalić je, doskonalić i jeszcze raz doskonalić.

Efektywny nauczyciel wg B. Rogersa:

  1. Jest punktualny – zaczyna i kończy lekcje planowo. Szanuje czas swój i swoich uczniów. Uczniowie idąc z nim np. na wycieczkę mają pewność , że przyjdzie o czasie.
  2. Mało czasu poświęca na rozpakowywanie się i sprawy organizacyjne – konkretnie sprawdza obecność, zbiera zadania domowe czy sprawdziany. Z moich obserwacji wynika, że to wszystko nie powinno trwać dłużej niż 10 minut, a lepiej nawet i poniżej.
  3. Dobrze zna regulaminy i statut szkoły – wie do czego się może odnieść i na bazie czego wymagać, pozwalać i zakazywać.
  4. Jasno określa zasady – mówi wprost jakie ma oczekiwania wobec podopiecznych oraz jakie są konsekwencje przestrzegania ich oraz ich braku. Konsekwentnie egzekwuje ich realizację.
  5. Spisuje kontrakt z uczniami – ja promuję tą ideę od wielu lat, bo zawsze lepiej, jak coś jest jasno zilustrowane, niż nie ma w ogóle.
  6. Na pierwszej lekcji robi coś interesującego z klasą, np. krótkie ćwiczenie integracyjne – i nie polega to na rundce w stylu ‚przedstaw się’, lecz nawet kilkuminutowym ćwiczeniu, które sprawi, że …
  7. Szybko zapamiętuje imiona uczniów – ja w życiu prywatnym mam problem z zapamiętywaniem imion i nazwisk. Jednak pracując jako pedagog, wiem, iż jest to szalenie ważne i koncentruję się na tym bardzo mocno. Na ten moment znam wszystkich uczniów z mojej szkoły z imienia i nazwiska.
  8. Ma potrzebne materiały – nie rozwala mu lekcji stwierdzenie, że zapomniał czegoś zabrać z domu czy ksero było dziś nieczynne, a wcześniej nie miał czasu powielić np. sprawdzianów.
  9. Działania dostosowuje do możliwości uczniów – w dobie dysleksji, ADHD i szalenie zróżnicowanych klas zarówno pod kątem dydaktycznym, jak i wychowawczym – stara się być jednocześnie elastyczny, jak i sprawiedliwy wobec podopiecznych.
  10. Dodaje nowe zasady np. wyjście podczas alarmu – z czasem do starych dodaje nowe reguły postępowania, by dobre zachowanie uczniów wyszło poza salę lekcyjną. Nie zmienia jednak zasad zgodnie z pogodą czy humorem.

Trochę sprowokowałam. Ideały nie istnieją, a więc idealny nauczyciel nie istnieje również. Pracując w tej grupie zawodowej chcę i potrzebuję nieustannie zwiększać swoją wiedzę, kompetencje, a przede wszystkim umiejętności, co również polecam każdemu z Was 🙂 Które cechy posiadacie, a nad którymi potrzebujecie jeszcze popracować?

Literatura:
B. Rogers, Trudna klasa

5 uwag do wpisu “Cechy idealnego nauczyciela, Cz. I

  1. Ja pamiętam za swoich czasów szkolnych że o dobrego nauczyciela ciężko. Wprawdzie byli tacy których lubiłam ale to tylko za charakter, natomiast teraz patrząc na to jacy byli to brakowało im prawnych cech które nauczyciel powinien mieć. Choćby to że sami spóźniali się na lekcje, niby drobnostka a jednak. Jako dziecko wiadomo nie przeszkadzało mi to (krótsza lekcja), ale w momencie kiedy planowany był sprawdzian było już gorzej bo czas był na wagę złota.

    Polubienie

    1. Hm, pracując w szkole wiem z czego mogą wynikać spóźnienia – czasem nauczyciel ma lekcję, dyżur, lekcję dyżur, musi w tym czasie odnieść i zanieść dziennik, a ustawa nie przewiduje skorzystania z toalety, bo masz odpowiedzialność za dzieci. Wiadomo, z różnych powodów te spóźnienia wynikają i zwlaszcza na sprawdzianie – nie powinny się zdarzać 🙂

      Polubienie

  2. Pingback: Cechy idealnego nauczyciela, cz. II – Iwona Turzańska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s