O chłopcu wychowywanym jak pies

W ubiegłym roku miałam okazję przeczytać polecaną książkę „O chłopcu wychowywanym jak pies” (B. D. Perry). Zaliczyłam ją do kategorii kilku książek, które nieodwracalnie zmieniły moje życie. Psychiatra opisuje przypadki dzieci i nastolatków, które doznały w życiu wielkiej traumy. Czytałam to z przerażeniem, ale i pełną fascynacją tematu.

W 1996 r. Bruce D. Perry powołał The ChildTrauma Academy – interdyscyplinarną grupę specjalistów, których zadanie polega na poprawie życia dzieci z grupy wysokiego ryzyka i ich rodzin. Przez lata prowadził terapię tym, którzy na co dzień sprawiali problemy wychowawcze, byli outsiderami czy przejawiali zachowania skrajnie niezrozumiałe dla otoczenia. Postanowił podzielić się w lekturze swoimi przemyśleniami bardzo głęboko analizując też swoje postawy i błędy. Niesamowite, mieć tak ogromną autorefleksję!

Wg badań 40% amerykańskich dzieci przed 18 r. ż. doświadczyło co najmniej jednego doświadczenia traumatycznego – śmierć rodzica, rodzeństwa, przemoc fizyczna, psychiczna, zaniedbanie, molestowanie, wypadek, katastrofę naturalną lub inne akty przestępcze. Wydawać by się mogło, że z jednej strony nie jest to zbyt wiele, jednak skali tego problemu nigdy do końca nie poznamy. Wiele przedstawionych w książce dewiacji i zachowań przejawiają dzieci z którymi pracuję lub pracowałam kiedyś. Naprawdę wstrząsające było czytać i kojarzyć, że ja kogoś takiego znam/znałam. Niestety, tak naprawdę nigdy się nie dowiemy co przeszło albo czego nie nigdy doświadczyło dziecko, bo zazwyczaj dorośli nam o tym nie powiedzą, a ono samo może nie mieć świadomości.

Jak się już zapewne domyślacie książka traktuje o dzieciach bitych i molestowanych, jednak znacząco też podkreśla czym dokładnie jest dla jednostki zaniedbanie fizyczne i psychiczne; jak wielką rolę ma przytulanie malucha oraz jakie konsekwencje powoduje nie mówienie do niego. Takie dzieci często dają czadu w szkołach, są nierzadko diagnozowane jako schizofreniczne, autystyczne, a jak się później okazuje jest to w dużej mierze skutek niszczącego środowiska. Trudno to rozpoznać, bo trauma powoduje zmiany w mózgu jak choroba.

Dzisiejszy wpis traktuje jako wprowadzenie Was, Drodzy Czytelnicy do cyklu artykułów inspirowanych tą książką. W następnych artykułach w tym temacie chciałabym Wam opisać drastyczne przypadki z książki, opowiedzieć o tym czym jest trauma, jakie są jej objawy, w jaki sposób ją leczyć i jakie wywołuje to zmiany w mózgu. Okazało się bowiem, że nie tyle bicie i molestowanie wywołuje potężne zmiany w wielu częściach mózgu!

Szczerze powiedziawszy, w trakcie lektury miałam koszmary. Mimo znaczącej grubości, przeczytałam ją haustem w 3 dni, ponieważ jest pisana bardzo lekkim językiem. Moim zdaniem, każdy człowiek pracujący z dziećmi, a zwłaszcza (jak ja) pracujący z bardzo trudnymi, patologicznymi przypadkami powinien przeczytać tą książkę i traktować jak skarbnicę wiedzy.

o-chlopcu-wychowywanym-jak-pies

Literatura:
B. D. Perry, M. Szalavitz, O chłopcu wychowywanym jak pies

 

2 uwagi do wpisu “O chłopcu wychowywanym jak pies

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s