35 sprawdzonych sposobów na stres i złość

Stres. Może nas paraliżować, a może nas mobilizować. Gniew – tak samo! Niezależnie od tego, co czujemy i jak potężne i nieprzyjemne mamy w sobie emocje – to my decydujemy o tym, co dalej zrobimy, co powiemy i jak zareagujemy. Przykro mi, zwalać wszystkiego na złość i trudną sytuację w pracy nie można. To Ty zarządzasz swoimi emocjami. Wypisałam dla Was w punktach podzielone na kategorie moje

35 SPOSOBY RADZENIA SOBIE ZE STRESEM/GNIEWEM/ZŁOŚCIĄ

czyli korzystne strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach

Do zrealizowania w mojej głowie

  1. Zastanawiam się nad sytuacją na spokojnie – analizuję ją
  2. Mówię w myślach STOP i zastanawiam się co się wokół mnie dzieje (gdy coś się dzieje w tej chwili)
  3. Dotykam „KOTWICY” (przedmiotu, który przypomina mi o czymś miłym)
  4. Rozmawiam ze sobą w głowie jak z najlepszą przyjaciółką – pytam siebie co myślę, co czuję, odpowiadam sobie, okazuję empatię
  5. Przypominam sobie miłe chwile
  6. Uspokajam się i wyciszam – np. leżę i myślę bez komputera, tv i radia
  7. Wyobrażam sobie np. morze, wodospad, fale, rzekę
  8. Wizualizuję złość  – np. jako starą babę w śmiesznym kapeluszu
  9. Wyobrażam sobie rozmowę ze złością/stresem i mówię do niej np. „A, wyśmieję Cię, złości!” lub „Przeczekam, aż se pójdziesz, złości!”
  10. Rozpoznaję dokładne przyczyny stresu – co dokładnie mnie tak zdenerwowało, czy jest coś poniżej?
  11. Powtarzam swoje mantry – np. „Iwa, przebiegłaś maraton, umiesz radzić sobie ze stresem”
  12. Zastanawiam się czy stres wynika z sytuacji „tu i teraz” czy z wyobrażania sobie przyszłości (której nie znam), jeśli to drugie – robię „ciach”
  13. Zastanawiam się czy mam wpływ na to, co mnie wkurza – np. na pogodę, korki czy „złośliwość rzeczy martwych” nie mam żadnego

Do zastosowania w każdej chwili np. w pracy

  1. Głęboko oddycham – najlepiej kilka oddechów na minutę
  2. Wychodzę do łazienki lub w inne miejsce, by ochłonąć
  3. Piję szklankę wody
  4. Zatrzymuję się na chwilę w obowiązkach, by ochłonąć

Do zrealizowania indywidualnie

  1. Zapisuję myśli i przekonania jakie mam na temat danej sytuacji – pytam siebie czy są dla mnie korzystne i jakie chciałabym mieć, a dalej co zrobić, by takie myśli mieć
  2. Uprawiam sport – dla mnie najlepsze jest bieganie i rower
  3. Słucham muzyki
  4. Wychodzę na spacer
  5. Piszę pamiętnik
  6. Poświęcam czas na rozrywkę/bawię się (w sytuacjach, gdy mogę to robić) – tutaj ważne, by nie popaść np. w uzależnienie od gier komputerowych
  7. Czytam książkę
  8. Płaczę
  9. Przeglądam Demotywatory/śmieszne zdjęcia
  10.  Sprzątam, układam coś, by odciągnąć uwagę
  11. Czytam cytaty motywujące
  12. Wypisuję sposoby rozwiązania problemu

Do zrealizowania z pomocą innych 

  1. Odchodzę od osoby, która robi mi krzywdę
  2. Mówię o sytuacji innej osobie
  3. Mówię spokojnie drugiej osobie, że nie podoba mi się to zachowanie, mówię wprost, co czuję
  4. Dzwonię do narzeczonego/przyjaciół, piszę smsy, e-maila, wiadomość na fb
  5. Przytulam kogoś bliskiego

Powyżej jest lista, którą noszę w portfelu, by w przypływie emocji nie zapomnieć o tym, co mam. Oczywiście, w każdej sytuacji pomaga, co innego, nie ma zawsze uniwersalnych sposobów na zdenerwowanie. Trzeba pamiętać, że głównie stres bierze się z tego, jak myślimy, dlatego warto zacząć od zmiany sposobu postrzegania świata i innych.

Niektórym pomaga też liczenie od 1 do 10 lub od 10 do 1. Spotkałam się z liczeniem puchatych zwierząt (np. króliczków). Inni wolą wyjść na pole i krzyczeć do woli, rzucać zwiniętymi kartkami papieru/drzeć je. Dobrze też włożyć marker w zęby (moja znajoma stosuje), ponieważ odkryto, że wymuszenie uśmiechu również jest odczytywane przez mózg jak uśmiech.

Mam do Ciebie pytania:
1. Co Tobie najbardziej pomaga?
2.Jakie Ty masz inne sposoby radzenia sobie w stresie, złości etc? 
3. Jak postrzegasz swój stres? Czego on dotyczy? Kiedy najbardziej się denerwujesz?
4. Co nie pomaga Ci ani trochę?/ Czy robisz coś dla siebie destrukcyjnego?

Będę szalenie wdzięczna za wszystkie odpowiedzi i przemyślenia! 🙂

Mam do Ciebie jedną prośbę – stwórz własną listę sposobów na stres! 🙂 Wypisz na kartce to, co pomaga Tobie albo co Twoim zdaniem może Ci w przyszłości pomóc. Włóż do portfela i zaglądaj do niej 🙂

 

35-sposobow-na-stres-i-zlosc

Czytaj także:
Stres: jak sobie z nim radzić?

23 uwagi do wpisu “35 sprawdzonych sposobów na stres i złość

  1. Mi pomaga złapanie jakiegoś przedmiotu i skupienie się na tym fizycznym odczuciu dotyku. Do tego wystarczy myszka od komputera czy długopis. Do tego 2-3 wolne oddechy i już czuję się dużo lepiej.
    W technik, które polecasz bardzo zainteresowała mnie wizualizacja wody – morza, fal itp. Mam nadzieję, że szybko nie przyjdzie mi musieć ją wypróbować, ale na wszelki wypadek, zapamiętam 😉 Dzięki!

    Polubione przez 1 osoba

  2. Ja ze stresem niestety sobie nie radzę. Jeżeli już to staram się go tylko trochę załagodzić – słuchając muzyki. Taka osobowość, taki charakter. Zawsze w mojej świadomości coś się kotłuję, co później przechodzi na akcje, pracę itd.

    Polubione przez 1 osoba

  3. Pingback: Jak NIE radzić sobie ze stresem i gniewem/złością? Cz. I – Iwona Turzańska

  4. W przypływie stresu najbardziej pomaga mi powolne oddychanie albo powtarzanie jak mantrę coś w stylu: „dam sobie radę”, czy „to nic takiego” albo jeszcze coś innego.
    Wypróbuję też Twoje sposoby na stres. 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s