Jak NIE radzić sobie ze stresem i gniewem/złością? Cz. I

Istnieje wśród ludzi przekonanie, że stres czy emocja złości usprawiedliwiają wszystkie ich działania. Wcale, że nie! Nie masz wpływu na to jaka emocja się u Ciebie pojawi, lecz masz wpływ na to jak długo ją w sobie zatrzymasz i jakie będzie Twoje zachowanie. Dziś tworzę dla Was kilka punktów „antyporadnika”, czyli czego absolutnie nie powinno się robić lub po prostu nie warto, kiedy przyjdą trudne chwile.

Niekorzystne strategie radzenia sobie ze stresem i gniewem/złością stosowane wobec innych:

  • Wyzywanie innych – inne osoby mogą mieć na to wpływ, jednak nie możesz zrzucać na nich odpowiedzialności za to, że czujesz złość czy stres. Wyżywanie się na kimś może popsuć relacje, poza tym żaden człowiek nie jest workiem treningowym, by go krzywdzić.
  • Przeklinanie do kogoś/Przezywanie kogoś – jak wyżej. W dalszej perspektywie, w niczym nam to nie pomoże, lecz wręcz przeciwnie.
  • Obrażanie się – moim zdaniem lepiej powiedzieć komuś wprost co się nie podoba, niż przestać się odzywać czy udawać, że ktoś nie istnieje. Dojrzali ludzie, w mojej opinii, fochów po prostu nie mają.
  • Opowiadanie wszystkim o sytuacji bez chęci pogodzenia się z osobą, z którą ma się konflikt – plotkowanie to tak naprawdę przemoc psychiczna, mogą wyrządzić więcej szkody, niż pożytku.
  • Mówienie komuś, że jest do niczego etc.- jeśli zdenerwowałeś się, bo ktoś wykonał źle swoją robotę, lepiej wskazać mu konkretne niewłaściwe działania, niż od razu stwierdzać, że jest złą osobą.
  • Pokazywanie komuś niemiłych gestów czy zredukujesz za kierownicą złość swoją czy kogoś, jeśli pokażesz mu środkowy palec? Chyba nie za bardzo.

Ja kiedyś stosowałam tego typu złe strategie, jednak wiele z nich udało mi się całkowicie wyeliminować lub zredukować. Zastanów się nad tym jak traktujesz osoby w swoim otoczeniu, gdy się wściekniesz? Czy Ty także chciałbyś być tak traktowany? A czego Wy nie tolerujecie u siebie i innych, kiedy się zezłoszczą lub zestresują? Jestem ciekawa odpowiedzi 🙂
Pozdrawiam!

Czytaj także:
35 sprawdzonych sposobów na stres i złość

jak-nie-radzic-sobie-ze-stresem-i-gniewem-1

10 uwag do wpisu “Jak NIE radzić sobie ze stresem i gniewem/złością? Cz. I

  1. Ja zawsze jak pokłócę się z mężem, albo mnie w czymś wkurzy obiecuje sobie, że nie odezwę się do niego. Niech wie, że źle zrobił… Tyle, ze on nie orientuje się w sytuacji. JA chodzę zła on nie wiem np. ogląda telewizje. I tak naprawdę dla niego tamta sprzeczka jest już przeszłością. Szturcham go mówię No i co nic nie powiesz, ale o co chodzi. I wtedy mówię mu jestem zła bo, to i to. I że się pokłóciliśmy itd. A on myślał, że już wszystko w porządku. Wiec ta druga osoba nie zawsze wie, ze strzeliliśmy focha. I jak już ta początkowa złość mi mija staram się pamiętać o tym, że nie warto się nie odzywać bo robię tylko sobie na złość… 🙂

    Polubione przez 2 ludzi

  2. Nieodzywanie się może być i dobre i złe. Zależy jak z niego skorzystać. Moim zdaniem dobrze jest skorzystać z tego w początkowej fazie zdenerwowanie,bo przecież lepiej nie mówić nic niż powiedzieć za dużo (zwłaszcza jeśli nie potrafi się tego zrobić bez obrażania drugiej osoby i wulgaryzmów). A kiedy emocje opadną nie strzelać właśnie fochów tylko powiedzieć co mi nie gra i szczerze pogadać.

    Polubione przez 2 ludzi

    1. Tak! Dlatego użyłam określenia „obrażanie się”, a nie „milczenie”, bo dla mnie to jest duża różnica, która polega na tym, o czym wspominasz. Wzięcie oddechu i wyjście np. do toalety czy na balkon to co innego niż strzelanie fochów, prawda?:) Tutaj się z Tobą zgadzam, jak jesteśmy w furii nie ma co na siłę rozmawiać 🙂

      Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s