Rodzaje psychoterapii

Na temat psychoterapii istnieje wiele stereotypów. Oglądając filmy nabieramy przekonania, że leżymy podczas jej trwania na kozetce i maglujemy latami dzieciństwo. A to nie zawsze tak wygląda i dziś Wam pokażę jakie są rodzaje psychoterapii i  na czym polegają.

Psychoterapia

–  jest formą terapii leczącą problemy natury psychologicznej. Polega przede wszystkim na kontakcie terapeuty z osobą leczoną.

Rodzaje psychoterapii

Terapia psychodynamiczna/psychoanalityczna

  • Jest oparta na psychologii głębi
  • Długoterminowa – trwa 50 do 100 sesji – sięga do historii życia, dzieciństwa, dzięki czemu pomaga dochodzić do wniosków; np.  ktoś chce być samodzielny i odkrywa, że nie może, bo jest zbyt blisko związany z rodzicami
  • Krótkoterminowa- trwa 10 do 40 sesji po ok. 50 minut – dotyczy np. rozwodu
  • Jej twórcami są Freud i Jung
  • Pojawia się w niej pojęcie przeniesienia – np. pacjent gniew na rodziców przenosi na terapeutę
  • Pacjent odgrywa w tej psychoterapii aktywną rolę
  • Najbardziej intensywna fora terapii psychodynamicznej to klasyczna terapia psychoanalityczna (wprowadzona przez Freuda) stanowi ona 7% terapii psychodynamicznej – 3 do 5 sesji w tygodniu – 3 do 7 lat

Terapia poznawczno-behawioralna – połączenie dwóch terapii poznawczej i behawioralnej

  • Jak sama nazwa wskazuje – łączy dwa rodzaje terapii: behawioralnej i poznawczej
  • Terapia behawioralna – jest skoncentrowana na zachowaniach, zaleca np. wprowadzenie dziennika czynności, nastrojów, ustalanie robienia tego, co pomaga, eliminowania tego, co szkodzi; trening asertywności
  • Terapia poznawcza – dotyczy zmiany myślenia np. „jestem do niczego” i rozpoznawania prawdziwych i wymyślonych problemów; zakłada, że czujemy się tak, jak myślimy o sytuacji i o sobie

Psychoterapia zorientowana na klienta/skoncentrowana na osobie

  • Przeciwległa do psychoterapii dynamicznej
  • Szuka rozwiązań (zamiast szukać jak problemów)
  • Zakłada (jak w coachingu), że każdy człowiek wie najlepiej czego potrzebuje, co jest dla niego dobre
  • Klient znajduje się w centrum terapii , aktywnie słucha, poprzez rozmowę klient sam odkrywa,
  • Terapeuta powinien rozwijać zdrowe siły  klienta, całkowicie go akceptować, mieć, podejście niedyrektywne, nie rozkazujące
  • Stosuje się w niej słowa  „klient” lub „osoba” zamiast „pacjent”
  • W Niemczech zaraz obok terapii poznawczo-behawioralnej jest najbardziej powszechna
  • Powstała w latach 40 XX-wieku w USA; stworzył ją C. Rogers

Terapia interpersonalna

  • Trwa 12-40 sesji
  • Potocznie nazywana jest terapią zdrowego rozsądku
  • Koncentruje się na relacjach z ludźmi , wglądzie w oczekiwania procesy z innymi ludźmi
  • Pomaga człowiekowi poszerzyć zakres umiejętności społecznych, by dzięki temu lepiej zaspokajał swoje własne potrzeby .
  • Problemy z ludźmi dzieli na 4 kategorie:
    1. Aktualne konflikty interpersonalne
    2. Konflikty roli, wynikające z tego, czego się oczekuje od przyjaciół, a tym, co się dostaje, między rolą matki a pracownicy, etc.
    3. Poważne zmiany lub etapy tzw. przejścia w życiu osobistym lub zawodowym – narodziny dziecka, awans
    4. Izolacja i strata – śmierć, zerwanie

Terapia zorientowana na rozwiązanie

  • Jest to usystematyzowana i krótkoterminowa forma pomocy ma na celu rozwiązanie problemów – podejmowanie decyzji co się zmieni, koncentruje się na zasobach
  • Jest zatem podobna do coachingu
  • Jej twórcą jest koreańsko-amerykańska psychoterapeutką Insoo Kim Berg

Mindfulness (trening uważności)

  • Łączy elementy buddyzmu i zachodniej psychologii – terapii poznawczej
  • Uczy być tu i teraz
  • Stara się dostrzegać pozytywy zamiast koncentrować na smutku z przeszłości
  • Uczy koncentracji na tym, co się robi całkowicie np. na myciu naczyń, uwalnia to od zadręczania
  • Jej dewizą jest cytat: „Myśli nie da się zmienić, ale można przestać w nie wierzyć”

Rozmowy psychoterapeutyczne powodują w mózgu podobne zmiany chemiczne jak leki – tomografie komputerowe wykazują wzrost poziomu serotoniny podczas sesji – nawet jak się tego nie czuje. Jednakże psychoterapia (w odróżnieniu od leków) ma długotrwałe efekty. Psychoterapia nie ma skutków ubocznych (jeśli trafi się na dobrego terapeutę).

Nie będę wymieniać jak bardzo wspomaga leczenie chorób i zaburzeń psychicznych oraz jak skuteczna jest w walce z różnego typu przeciwnościami losu – pomaga sobie z nimi radzić, postrzegać je inaczej.

Psychoterapia to przede wszystkim ciężka praca nad sobą, powodująca, że zagląda się głębiej w siebie i swoje wnętrze. A później już wszystko jest inne!

Proszę zobaczyć! Istnieje cały wachlarz pomocy o charakterze psychoterapeutycznym. Nie trzeba się go bać i bazować na domysłach tylko po prostu spróbować i czy przekonać do tego tych, którzy jej wymagają, prawda?

rodzaje-psychoterapii

Literatura:
H. Buijssen, Depresja. Poradnik dla przyjaciół i rodziny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s