Dlaczego dzieci zachowują się źle? Cz. II

Dziś zamieszczam kolejną część wpisu traktującą o tym, jakie są powody nieprawidłowego zachowania u dzieci. Pierwsza znajduje się <TUTAJ>. Przyjrzyjmy się więc kolejnym determinantom 🙂

  • Cele wychowywania dzieci ojciec i matka powinni siadać co jakiś czas przy kawie i zastanawiać się na jakiego człowieka chcą wychować swoje dziecko. Niestety, czasem obserwuję, że cele nie są określone i co ma być, to będzie. A dziecko przecież czuje, kiedy rodzic nie wie dokąd zmierza.
  • Osobowość i cechy charakteru dziecka – na pewno nie można stwierdzić, że dziecko „takie już jest” i koniec, bo takim się urodziło. Tutaj bardziej będziemy mieć na myśli, że niektóre dzieci mają np. bardziej żywy temperament, a inne są z natury bardziej uparte. Trzeba jednak pamiętać, że w takich przypadkach trzeba nad nimi bardziej pracować.
  • Brak zorganizowania – w życiu codziennym dziecko potrzebuje mieć zorganizowany dzień, np. wstawanie, ścielenie łóżka, mycie się, śniadanie. Kiedy każdy dzień jest loterią co będzie po kolei, to jemu samemu ciężko to w głowie ogarnąć. Tak samo, kiedy widzi motających się rodziców, którzy nie zadbali o podstawowe potrzeby takie, jak kanapki na wycieczkę czy kąpielówki na basen.
  • Nastawienie i oczekiwania rodziców – niekiedy wymagania są zbyt małe albo zbyt wysokie. Powinny być dostosowane do wieku i możliwości dziecka. Jeśli zaś chodzi o nastawienie – znam rodziców, którzy wręcz nie cierpią swoich dzieci i nie widzą u nich możliwości poprawy. Skoro dziecko zostało skreślone, jak ma samo uwierzyć w to, że jego zachowanie może ulec poprawie?
  • Brak zrozumienia u dziecka dlaczego powinny słuchać poleceń rodziców – „Mam być grzeczny, bo co?” Dziecku trzeba dużo tłumaczyć i wiele z nim rozmawiać, żeby pojęło, że np. w kościele ludzie się modlą i każdy przychodzi do niego porozmawiać z Bogiem, a śmianie się i krzyczenie może spowodować, że nie uda im się tego zrobić. Mówienie po prostu „przeszkadzasz” nie daje dziecku żadnej konkretnej informacji.
  • Brak uwzględnienia potrzeb dziecka i prawideł rozwojowych – nie można np. oczekiwać od 5-latka, żeby cały czas siedział w miejscu, kiedy naturalne jest, że on potrzebuje ruchu. Tak samo wymaganie, że dziecko będzie odrabiać lekcje o 21 wieczorem, gdy on już zasypia.

Czy przychodzą Wam do głowy inne powody, dla których dzieci nie zachowują się tak, jakbyśmy tego oczekiwali? Pewnie znaleźć ich można multum! Najważniejsze, by tą wiedzę wykorzystać w praktyce.

dlaczego-dzieci-zachowuja-sie-zle-2

Literatura:
G. M. Kapalka, Niegrzeczne dzieci. 9 kroków do posłuszeństwa

2 uwagi do wpisu “Dlaczego dzieci zachowują się źle? Cz. II

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s