4 płaszczyzny komunikacji

Komunikacja to wszelkie formy porozumiewania się, tj. przekaz informacji przez język (komunikacja werbalna) i przez gesty, mimikę, intonację (komunikacja niewerbalna). Trzeba wiedzieć, że nawet jeśli milczymy to się komunikujemy. Dziś opowiem Wam o 4 płaszczyznach komunikatów. Jak zapewne już wiecie:

Komunikacja = Nadawca (mówiący) + odbiorca (słuchający)

W każdym wypowiadanym zdaniu mamy
4 wiadomości,
4 płaszczyzny
i 4 wypowiedzi.

  1. Treść – formalne słowa – płaszcz, dom, ogród, ucho
  2. Autoprezentacja – pokazywanie swoich uczuć przez nadawcę
  3. Relacja – pokazywanie przez odbiorcę jak odbiera się to, co komunikuje nadawca – w większości na tej płaszczyźnie dochodzi do nieporozumień
  4. Apel – jest niewypowiedziany -można powiedzieć, że to ukryte znaczenie wypowiedzi

Przykłady komunikatów

Przykład 1. Rodzic mówi: „Klaudio, załóż ciepłą kurtkę, są dwa stopnie mrozu”

  1. Treść – chcę, byś założyła ciepłą kurtkę, bo zrobiło się zimno
  2. Autoprezentacja – troszczę się o Ciebie
  3. Stosunek , relacja – muszę Ci coś powiedzieć, bo nie wierzę, że sama na to wpadniesz
  4. Apel – rób co Ci każę

Przykład 2. Rodzic mówi: „Świetnie, czwórka z dyktanda! Widzisz, że warto było ćwiczyć!”

  1. Treść – cieszę się z czwórki, wiedziałem, że warto było ćwiczyć
  2. Autoprezentacja – radość, zadowolenie, duma
  3. Stosunek , relacja  – wiem, co dla Ciebie dobre – może wyrażać wyższość
  4. Apel – ćwicz dalej

Przykład 3. Odpowiedzi dziecka na zdanie powyżej:

  1. Na Treść – „ja też się cieszę”
  2. Na Autoprezentacja – „wreszcie sie cieszysz ze mnie”
  3. Na Stosunek , relacja  – „sam dobrze wiem!”
  4. Na Apel – „jutro dalej będe ćwiczyć”

Przykład 4. Dziecko mówi: „na obiad jest obrzydliwa ryba!”, odpowiedzi rodzica:

  1. Na Treść –„uważasz, że za często jemy rybę?”
  2. Na Autoprezentacja – „jakim tonem do mnie mówisz?”
  3. Na Stosunek  – „ja decyduję o tym, co jemy”
  4. Na Apel – „och, przykro mi, więcej ryby nie będzie!”

Warto, pamiętać, iż sytuacje rozmowy mogą być jak relacje – równorzędne i nierównorzędne. Odpowiadając (zwłaszcza do dziecka) warto się zastanowić do której płaszczyzny się odnosimy i z której ten komunikat jest nadawany?

4-plaszczyzny-komunikacji

Literatura:
D. Liebich, Sztuka rozmawiania z dziećmi

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s