Jak pracować z dziećmi i młodzieżą na godzinie wychowawczej? Porady – cz. IV

Godzina wychowawcza nie musi, a wręcz nie powinna być tylko sprawdzaniem usprawiedliwień i załatwianiem spraw organizacyjnych. Każdy nauczyciel wychowawca powinien na niej realizować potrzebne uczniom tematy, a ja zachęcam, by miało to wymiar warsztatowy, aktywny.

Poniżej kolejne siedem rad pedagoga szkolnego jak pracować z dziećmi i młodzieżą na godzinie wychowawczej: 

  1. Śmiej się i żartuj – wtedy kiedy możesz i z tego, z czego możesz. Proszę mi wierzyć, nauczyciel może z uśmiechem zrealizować nawet z pozoru nudny i trudny temat; jednak proszę tego nie mylić z brakiem dyscypliny.
  2. Ustaw krzesła w kręgu – przeprowadziłam już kilkaset warsztatów, wszystkie odbyły się w kręgu, bo to wpływa na dobry kontakt między uczniami i rodzi otwartość.
  3. Pozwalaj wykonywać ćwiczenia w takich miejscach, gdzie uczniowie chcą – kiedy siedzimy w kręgu, to siedzimy. Jednak, gdy np. uczniowie mają do zrobienia karty pracy (np. moje dobre strony), proszę, by każdy robił je w takiej pozycji i miejscu, gdzie mu najlepiej. Proszę mi wierzyć, wygląda to bajecznie! PS. Oczywiście nie poza salą lekcyjną.
  4. Zrezygnuj czasem z tablicy – ja nauczyłam się np. mapy myśli wieszać na oknie i już! Nuda nie wróży nic dobrego!
  5. Stosuj energizery – kiedy widzisz, że grupa opada, zwłaszcza w deszczowy dzień, poproś np., by każdy najszybciej jak może zmienił miejsce. W internecie jest cała masa ćwiczeń pobudzających.
  6. Bazuj na pozytywach – kilka lat temu na lekcji dot. osiągania celów powiedziałam, że chcę zdać egzamin na prawo jazdy, by w razie czego zawieźć kogoś do szpitala. Nie, nie! Dostałam informację zwrotną, że lepiej powiedzieć, że chcę mieć prawko, by jechać na wycieczkę. No i się nauczyłam, że tyczy się to wszystkich zagadnień!
  7. Udzielaj dużo feedbacków – zamiast „super”, lepiej powiedzieć konkretniej: „rozumiem, co masz na myśli, dobrze, że zwróciłeś na to uwagę”. Daj odczuć uczniom, że ich sposób rozumowania jest właściwy lub w czymś się mylą.

Nieustannie doskonal swoje umiejętności wychowawcze. Nigdy nie spoczywaj na laurach. Trzymam kciuki!

Czytaj również moje wpisy:

Jak pracować z dziećmi i młodzieżą na godzinie wychowawczej? Porady – cz. I
Jak pracować z dziećmi i młodzieżą na godzinie wychowawczej? Porady – cz. II
Jak pracować z dziećmi i młodzieżą na godzinie wychowawczej? Porady – cz. III
Jak pracować z trudnymi dziećmi i trudną młodzieżą? (Porady)
Jak pracować z trudną młodzieżą i dziećmi? (Porady, cz. II)

jak-pracowac-z-dziecmi-i-mlodzieza-na-godzinie-wychowawczej-3

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s