Jak podsumować lekcję?

Już na studiach uczyłam się o tzw. klamrze zajęć – jej rozpoczęciu i zamknięciu (spięciu) na sam koniec. Aż do czasów pracy w szkole nie wiedziałabym konkretnie po co i dlaczego tak jest, ale na szczęście dziś mogę powiedzieć, że podsumowania są szalenie potrzebne! Dziś nie o konkretnych metodach ewaluacji (jest ich szalenie dużo), lecz o radach dotyczących tego jak ma się to w ogóle odbywać.

Jak podsumować lekcję?

  1. Zaplanuj czas na podsumowanie – trwa to zazwyczaj kilka lub kilkanaście minut
  2. Powiedz, że zaczynasz podsumowanie – ja najczęsciej wypowiadam zdanie: „teraz przejdziemy do podsumowania” i już!
  3. Spytaj czy cel lekcji został zrealizowany – jeśli na początku sformułowałeś go w języku ucznia
  4. Zastosuj twórczą metodę ewaluacji – np. zaznaczanie na „termometrze” na ile zajęcia wg uczniów są przydatne
  5. Powtórz najważniejsze informacje lub pytamy uczniów czego się dzisiaj nauczyli – jest to szczególnie ważne dla maluchów
  6. Zostaw miejsce na dyskusję uczniów – najczęściej po moich zajęciach wychowawczych uczniowie tej dyskusji potrzebują, bo mówią o swoich przemyśleniach, np. „wiem, że mogę nauczyć się być asertywnym, nawet jeśli teraz nie jestem”
  7. Przypomnij o zadaniu domowym
  8. Daj feedback o zachowaniu klasy – ja podaję plusy i minusy zachowania klasy np. „cieszę się, że dziś byliście zaangażowani we wszystkie ćwiczenia, nie podobało mi się jednak, że musiałam kilka osób upomnieć, bo przerywały mi, kiedy tłumaczyłam jak zrobić ćwiczenie. Mam nadzieję, że następnym razem będzie to lepiej wyglądało”
  9. Kontroluj porządek – w młodszych klasach można powiedzieć: „nim odliczę do 60 krzesła mają być na swoim miejscu”
  10. Wyciągnij wnioski z tego, o czym mówią uczniowie – jeśli jest między Wami zaufanie, dadzą Ci informację, że któreś ćwiczenie było za trudne, za nudne itd.

Podsumowanie zajęć jest ważne, by uczniowie mogli to wszystko ułożyć sobie w całość, byś dowiedział się jak postrzegają przeprowadzoną przez Ciebie lekcję, ile z niej wyniosą i też mógł wyznaczać dzięki temu dalsze działania. Stosujecie podsumowania? Ja w zasadzie to zawsze! 🙂 jak-podsumowac-lekcje

Literatura:
B. Rogers, Trudna klasa

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s