Techniki zapamiętywania

‘Nie mam pamięci do imion’, ‘nie mam pamięci do dat’; ‘źle zapamiętuję liczby’; ‘nie mam głowy do języków obcych’. Jako coach spytałabym – i co z tym robisz? Kiedyś w szkole nie uczono nas jak się uczyć, ale zawsze wszystko mieliśmy umieć. Dziś wymieniam Wam  warte uwagi techniki zapamiętywania.

Czy wiesz, że zapamiętujemy 40%  tego, co słyszymy, 50% tego, co widzimy, 70% tego, co widzimy i słyszymy, 90% tego, co nauczamy? 🙂

Techniki zapamiętywania:

  1. Skojarzenia – im więcej budujemy powiązań między nowymi słowami, informacjami itd., tym większa szansa, że będziemy o nich pamiętać.
  2. Wizualizacja – wyobrażajmy sobie dosłownie wszystko, co mamy zapamiętać! Nasza wyobraźnia bardzo wspomaga procesy pamięciowe i pozwala nam wydobywać informacje z zakamarków mózgu! Słowa, które mamy zapamiętać, a nie są ze sobą powiązane można sobie wyobrazić. Np. kamień i huśtawka – wesoły kamień huśta się na huśtawce.
  3. Grupowanie informacji – jak mamy zapamiętać dużo słów, podzielmy je na kategorie. Najlepiej, gdy w jednej kategorii będzie znajdować się około 8 słów. Ja dzielę głównie listę zakupów na warzywa i owoce/ produkty mleczne/produkty słoikowe etc. Nie muszę wtedy dużo na nią zerkać, bo wiele z niej pamiętam 🙂
  4. Budowanie kontekstu – warto, byśmy nowo poznaną wiedzę umieścili w jakimś kontekście, bo oderwana od wszystkiego jest mało zrozumiana
  5. Nauczanie innych – tłumacz innym to, co już umiesz lub czego się uczysz. Ja na studiach przed egzaminami często spotykałam się ze znajomymi z roki i opowiadałam im o tym, czego jeszcze nie wiedzieli lub musieli sobie utrwalić.
  6. Notatki obrazkowe – ja rysowałam na marginesach malutkie obrazki kojarzące się nawet z tym, co mogło by wydawać się martwe i nudne.
  7. Mapy myśli – przez około rok na szkoleniach rysowałam mapy myśli, które porządkowały informacje. Kolory i grubości linii były tutaj istotne.
  8. Żywe obrazy – wyobrażaj sobie jak najbardziej realnie to, czego się uczysz, czy co będziesz robić. Żywy obraz (mental glue) to coś śmiesznego, bogatego w akcję z naszym udziałem. Np. idziesz kupić śledzie i mleko, to sobie możesz wyobrazić, że płyniesz w rzece mleka, w której płyną śledzie.
  9. Łańcuchowa metoda skojarzeń (ŁMS) – wykorzystujemy ją przede wszystkim do tego, by zapamiętać coś w narzuconej kolejności – łączymy ze sobą kolejne słowa wyobrażając sobie po kolei co się dzieje. Np. chełm, truskawka i kubek – biorę do rąk chełm, rozgniatam w nim truskawkę, by przełożyć ją do kubka i zalać jak herbatę.
  10. Zakładkowa metoda zapamiętywania (ZMZ) – swoje części ciała traktujesz jak kotwicę. Np. masz stopy, kolana, brzuch itd. Wyobrażasz sobie to, co masz np. kupić w sklepie (olej, kasza, grejfrut), np. stoję stopami w oleju, kaszą okładam sobie kolana i robię pasek z grejfrutów na brzuchu.
  11. Technika słów zastępczych (TSZ) – jest przydatna w nauce obcych słówek, które rozbijamy na części, na przykład:  „arrabal” (z hiszp. przedmieście), dzielimy na „arra” i „bal”. Wyobrażamy sobie wtedy, np., że idzie z nami papuga ara (wołamy na nią Arra!) i idziemy na bal znajdujący się na przedmieściu.
  12. Połączenie – cyferka + literka – ustalamy stałą tabelkę z liczbami i literkami, której uczymy się na pamięć. Mamy do zapamiętania liczbę bp. 860, która odpowiada literom fks, wówczas tworzymy słowo np. fuks
  13. Zakładki numeryczne – poszczególnym numerkom na stałe przypisujemy jakieś słowo, np. 1. dom, 2. bałwan, 3. skarpetka. Kiedy mamy zapamiętać np. nr telefonu zaczynający się od 213 – budujemy skojarzenia np. Skarpetka wpadła przez okno do domu, a tam czekał na nią bałwan.

Ja nauczyłam się uczyć i zapamiętywać dopiero na studiach. Nie stosuje wszystkich i tych technik, ale wiele z nich ciągle mi towarzyszy. Trzeba uwierzyć, że może się nad tym pracować i działać. Mam rację? Co Wam najbardziej pomaga w zapamiętywaniu informacji?

techniki-zapamietywania

Literatura: Ch. Drapeau, Jak uczyć się szybko i skutecznie
Materiały ze szkolenia: „Podstawy kreatywnego uczenia się dla nauczycieli i rodziców” z p. M. Szurawskim

6 uwag do wpisu “Techniki zapamiętywania

  1. Bardzo miły i przydatny spis. Ja sama prowadząc zajęcia z dzieciakami podczas praktyk zachęcałam ich do stosowania różnego rodzaju skojarzeń, tworzenia historii, wykorzystywania dobrze znanych skrótów (taki mks to nic innego jak młoteczek, kowadełko i strzemiączko – kości w uchu środkowym, oczywiście w prawidłowej kolejności). Ciekawe jest to, że w dobie takiego dostępu do informacji stosunkowo niewiele dzieci wie, iż może sobie ułatwić proces zapamietywania.

    Polubienie

    1. Dokładnie, gdzie tak naprawdę komputery, telefony powinny powodować lepsze zapamiętywanie tego i tego, prawda? A jak dzieciaki Twoje reagowały na nowe techniki? U mnie przez zabawę chętnie się uczyły, ale potem w domu wracały do starych nawyków uczenia się – nawet zmuszane przez opiekunów.

      Polubienie

  2. Jeśli miałbym korzystać tylko z jednej z wspomnianych metod – zdecydowanie wybrałbym Mapy Myśli. Sprawdziły mi się nie tylko na studiach i w pracy ale i przy przygotowywaniu blogowych wpisów 😉 bardzo wszechstronna metoda służąca zresztą nie tylko zapamiętywaniu
    A jaka jest Twoja ulubiona technika? 🙂

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s