Jak radzić sobie gniewem na toksycznych rodziców?

Przykro mi. Przeszłości nie cofniesz. Pochodzisz z domu dysfunkcyjnego, a może nie było tam wcale fizycznej przemocy czy alkoholizmu, jednak matka/ojciec nigdy nie pozwolili Ci odciąć pępowiny? Jesteś dorosłym człowiekiem, masz pracę, wyprowadziłeś się. Czy nie jest jednak tak, że relacje z rodzicami sprawiają, że odechciewa Ci się wszystkiego? Non stop, non stop, non stop?

Musisz stać się samookreślony – czuć, że możesz mieć własne przekonania, uczucia, zachowania, inne niż mają Twoi rodzice. Masz prawo reagować w taki sposób, w jaki chcesz – oczywiście jeśli NAPRAWDĘ nie krzywdzisz w ten sposób innych.

Możliwe, że jako dorosłe dziecko toksycznego rodzica czujesz nieuwolniony gniew. Jest on toksyczny dla Ciebie i dla Twoich bliskich. W rodzinach patologicznych uwalnianie gniewu to przywilej tylko rodziców. Gniew nie jest ani dobry, ani zły. Może nam mówić, że np. zostały naruszone nasze prawa. Jeśli nie przepracujesz gniewu z dzieciństwa, najprawdopodobniej przeniesiesz go na partnera lub własne dziecko. Niektórzy dorośli nie akceptują swoje gniewu lub wykorzystują go, by zastraszyć innych. Niektórzy nawet nie są tego gniewu świadomi i wydaje im się, że powoduje go sytuacja w pracy, nieposprzątane mieszkanie czy długa kolejka  w sklepie.

Twoi toksyczni rodzice są przyzwyczajeni do tego, że rozwścieczają swoje dzieci. Wieczne odbijanie piłeczki. Oni się wściekają, Ty się wściekasz, oni się wściekają, Ty się wściekasz itd. JEDNAK, gdy nagle w dorosłości zachowasz spokój, oni sami będą się wściekać w środku. Nie musisz razem z nimi w tym uczestniczyć. Trzeba więc przełamać ten szalony cykl! Przełamanie cyklu oznacza: porzucenie postawy ofiary i zaprzestanie zachowania się jak rodzic.

Poniżej kilka rad dot. radzenia sobie z gniewem od Susan Forward, ja sama sformułuję je w oddzielnym wpisie 🙂

  1. Przed wybuchem gniewu zawsze występuje ostrzeżenie ciała. Obserwuj się bacznie.
  2. Uświadom sobie, że masz prawo być zły
  3. Prowadź w myślach dialogi z osobami, które Cię skrzywdziły
  4. Zastanów się co byś powiedział dziecku, które jest Tobą z przeszłości? Wyobraź sobie, że siedzi obok Ciebie
  5. Uprawiaj aktywność fizyczną – uwalnia ona napięcie ciała
  6. Bij poduszki
  7. Krzycz do zdjęć
  8. Znajdź metodę na to, jak konstruktywnie radzić sobie z gniewem

Pamiętaj o tym, że „możesz być tym, kim jesteś i pozwolić być rodzicom takimi, jakimi są”, a „sam jesteś swoim emocjonalnym, ochronnym masztem”!

Pozdrawiam!

jak-radzic-sobie-gniewem-na-toksycznych-rodzicow

Literatura: S. Forward, Toksyczni rodzice [jak się uwolnić od bolesnej spuścizny i rozpocząć nowe życie]

2 comments

  1. Tak, znam to. Nie marudź, złość piękności szkodzi. Córkom mówię inaczej, gdy płaczą, przytulam, mówię, że płacz oczyszcza, że uspokaja i tak się dzieje. Gdy boli mówię, ma prawo i znowu pocieszam, że zaraz będzie lepiej. Z gniewem – daję kartkę do zgniecenia czy krzyczymy , wygłupiając się razem 😉

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s