Jak radzić sobie gniewem na toksycznych rodziców?

Przykro mi. Przeszłości nie cofniesz. Pochodzisz z domu dysfunkcyjnego, a może nie było tam wcale fizycznej przemocy czy alkoholizmu, jednak matka/ojciec nigdy nie pozwolili Ci odciąć pępowiny? Jesteś dorosłym człowiekiem, masz pracę, wyprowadziłeś się. Czy nie jest jednak tak, że relacje z rodzicami sprawiają, że odechciewa Ci się wszystkiego? Non stop, non stop, non stop?

Musisz stać się samookreślony – czuć, że możesz mieć własne przekonania, uczucia, zachowania, inne niż mają Twoi rodzice. Masz prawo reagować w taki sposób, w jaki chcesz – oczywiście jeśli NAPRAWDĘ nie krzywdzisz w ten sposób innych.

Możliwe, że jako dorosłe dziecko toksycznego rodzica czujesz nieuwolniony gniew. Jest on toksyczny dla Ciebie i dla Twoich bliskich. W rodzinach patologicznych uwalnianie gniewu to przywilej tylko rodziców. Gniew nie jest ani dobry, ani zły. Może nam mówić, że np. zostały naruszone nasze prawa. Jeśli nie przepracujesz gniewu z dzieciństwa, najprawdopodobniej przeniesiesz go na partnera lub własne dziecko. Niektórzy dorośli nie akceptują swoje gniewu lub wykorzystują go, by zastraszyć innych. Niektórzy nawet nie są tego gniewu świadomi i wydaje im się, że powoduje go sytuacja w pracy, nieposprzątane mieszkanie czy długa kolejka  w sklepie.

Twoi toksyczni rodzice są przyzwyczajeni do tego, że rozwścieczają swoje dzieci. Wieczne odbijanie piłeczki. Oni się wściekają, Ty się wściekasz, oni się wściekają, Ty się wściekasz itd. JEDNAK, gdy nagle w dorosłości zachowasz spokój, oni sami będą się wściekać w środku. Nie musisz razem z nimi w tym uczestniczyć. Trzeba więc przełamać ten szalony cykl! Przełamanie cyklu oznacza: porzucenie postawy ofiary i zaprzestanie zachowania się jak rodzic.

Poniżej kilka rad dot. radzenia sobie z gniewem od Susan Forward, ja sama sformułuję je w oddzielnym wpisie 🙂

  1. Przed wybuchem gniewu zawsze występuje ostrzeżenie ciała. Obserwuj się bacznie.
  2. Uświadom sobie, że masz prawo być zły
  3. Prowadź w myślach dialogi z osobami, które Cię skrzywdziły
  4. Zastanów się co byś powiedział dziecku, które jest Tobą z przeszłości? Wyobraź sobie, że siedzi obok Ciebie
  5. Uprawiaj aktywność fizyczną – uwalnia ona napięcie ciała
  6. Bij poduszki
  7. Krzycz do zdjęć
  8. Znajdź metodę na to, jak konstruktywnie radzić sobie z gniewem

Pamiętaj o tym, że „możesz być tym, kim jesteś i pozwolić być rodzicom takimi, jakimi są”, a „sam jesteś swoim emocjonalnym, ochronnym masztem”!

Pozdrawiam!

jak-radzic-sobie-gniewem-na-toksycznych-rodzicow

Literatura: S. Forward, Toksyczni rodzice [jak się uwolnić od bolesnej spuścizny i rozpocząć nowe życie]

2 uwagi do wpisu “Jak radzić sobie gniewem na toksycznych rodziców?

  1. Tak, znam to. Nie marudź, złość piękności szkodzi. Córkom mówię inaczej, gdy płaczą, przytulam, mówię, że płacz oczyszcza, że uspokaja i tak się dzieje. Gdy boli mówię, ma prawo i znowu pocieszam, że zaraz będzie lepiej. Z gniewem – daję kartkę do zgniecenia czy krzyczymy , wygłupiając się razem 😉

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s