Zachowania uczniów

Ile dzieciaków, tyle zachowań. Ażeby wpłynąć na zachowanie ucznia, dziecka podopiecznego trzeba postawić dobrą diagnozę. Dziś o różnych rodzajach zachowań dzieci.

Określając zachowania dziecka trzeba wziąć pod uwagę:

  • częstotliwość – jak często dziecko się w taki sposób zachowuje
  • intensywność – czy mocno np. przeszkadza cy lekko
  • powszechność – np. czy w dziecko dokazuje w danych sytuacjach czy tylko na niektórych przedmiotach szkolnych
  • trwanie – od kiedy to ma miejsce czy codziennie od miesiąca czy tylko np. w poniedziałki

Zachowania uczniów są naprawdę różnorakie, a jednak odważono się je podzielić

Rodzaje zachowań uczniów i ich przyczyn

  1. Zachowania są wyuczone – przez modelowanie, karanie, nagradzanie, można więc nauczyć nowych zachowań
  2. Zachowania są uwarunkowane – jeśli dziecko w domu krzyczy, by przerwać, krzyczy też w szkole – jest ono mniej świadome swojego zachowania niż w punkcie powyżej
  3. Zachowanie są celowe – np. zwrócenie na siebie uwagi na lekcji – daje to złudne uczucie przynależności
  4. Zachowanie są wybierane – świadomie dokonany wybór – np. „będę przeszkadzać pani od przyrody, by ją zniszczyć”
  5. Zachowanie jako komunikat dotyczący potrzeb ucznia – np. problemy z koncentracją mogą być objawem trudnej sytuacji w domu
  6. Zachowanie wynikające z Syndromu Złego Dnia –  poprzedza je kłótnia z kolegami, głód, zła ocena etc.

Typy zachowań, których celem jest potwierdzenie przynależności uczniów do grupy (wg Dreikursa)

  1. Zwracanie na siebie uwagi – wygłupy powodują upomnienia
  2. Chęć dominacji – upór, kłótliwość, niesubordynacja
  3. Chęć zemsty – oskarżanie innych o niesprawiedliwość
  4. Niska samoocena – objawia się brakiem chęci uczestniczenia w działaniach

Zachowanie ucznia może się zmienić, choć wspieranie go w tym jest szalenie trudne. Przede wszystkim musi on mieć świadomość swojego postępowania i jego wpływu na innych. Od tego, co jest przyczyną działania uczniów zależy jaki rodzaj współpracy z nim wybierzemy, dlatego warto znać przyczyny. Jakieś refleksje?

zachowania-uczniow

Literatura:
B. Rogers, Trudna klasa

 

2 uwagi do wpisu “Zachowania uczniów

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s