Dyscyplina emocjonalna – a co to takiego?

Pewien indiański chłopiec zapytał kiedyś dziadka:
– Co sądzisz o sytuacji na świecie?
Dziadek odpowiedział: – Czuję tak, jakby w moim sercu toczyły walkę dwa wilki. Jeden jest pełen złości i nienawiści. Drugiego przepełnia miłość, przebaczenie i pokój.
-Który zwycięży? Chciał wiedzieć chłopiec.
-Ten, którego karmię – odrzekł na to dziadek

Po pierwsze – nie ma emocji dobrych i złych, pozytywnych i negatywnych. Już odchodzi się od takiego myślenia, ponieważ wszystkie są tak naprawdę neutralne i potrzebne. Ja stosuję podział korzystne i niekorzystne, ponieważ nazywanie niektórych negatywnymi może sprawiać, że będziemy robić wszystko, by zamieść je pod dywan bez przepracowania.

Dyscyplina emocjonalna – definicja

Dyscyplina emocjonalna to umiejętność decydowania o własnym samopoczuciu w bieżących sytuacjach. Umożliwia wybór z całego wachlarza możliwości działań, myśli, zachowań, postaw etc. Ma na celu wpłynąć na reakcje, emocje (zwłaszcza te destrukcyjne) oraz budować korzystne emocje w przyszłości. Wiąże się z rozwojem osobistym, pracą nad sobą. Nie jest to samobiczowanie się ani tłumieniem emocji.

Emocja – (fr. wzruszenie, poruszenie) – każde uczucie, złożona reakcja mająca swój wyraz zarówno w sferze psychiki, jak i ciele, odbicie naszego umysłu w ciele. Każdej emocji towarzyszą myśli. Mówi się, że zespoły emocji tu uczucia – np. miłość i nienawiść, natomiast często określenia emocje i uczucia są stosowane zamiennie.

Możesz być wściekły, zły, szczęśliwy, zdenerwowany. Niezależnie od tego ile się w Tobie gotuje i kto Ci podpadł – to Twoja decyzja czy postanowisz komuś przylać czy jednak wyjdziesz na świeże powietrze ochłonąć. Podejmowanie takich decyzji jest trudne, a jednak możliwe.

Jak nauczyć się dyscypliny emocjonalnej?

  1. Weź odpowiedzialność za to, jak się czujesz 
  2. Podejmuj działania, które w przyszłości napełnią Cię wspaniałymi emocjami np. u mnie jest to udział w zawodach biegowych, który sprawia, że potem kilka dni lewituję
  3. Reaguj na sytuacje emocjonalne w nowy sposób – musisz więc wyjść poza wcześniejsze schematy działań i strefę kofortu
  4. Dokonuj nieustannie wyborów – zbuduj wcześniej ich wachlarz

Ażeby pracować nad swoimi emocjami, trzeba mieć w nie bardzo duży wgląd – umieć je nazywać, określać, wskazywać intensywność. Jest przecież różnica czy czujemy złość czy żal po stracie kogoś, prawda? Zacznijmy więc.

Jak pracować z własnymi emocjami?

  1. Nazwij emocję, którą czujesz (często jest ich kilka lub kilkanaście naraz), można znaleźć je w internecie, ja mam zaplanowany wpis dla Was o tym o rodzajach emocji 🙂
  2. Rozpoznaj przyczynę swoich emocji
  3. Ciało – Poobserwuj ciało – dowiedz się co się z nim dzieje (może masz spocone dłonie, szybciej Ci bije serce)
  4. Umysł – Ustal jakie myśli i przekonania towarzyszą Twoim emocjom – wyskalujcie swoją emocje w skali od (niekorzystne emocje) – 10 do +10 (korzystne emocje)
  5. Duch – Zauważ jaką częścią siebie reagujesz na zaistniałą sytuację
  6. Wybór – dokonaj wyboru i zastosuj go do konstruktywnego rozwiązania pojawiającej się trundności

O tym, jakie możemy podjąć wybory w intensywnych emocjach napiszę w osobnym wpisie, bo jest ich bardzo wiele. Wyżej już pozwoliłam je sobie wymienić. Przykłady: uderzyć kogoś czy wyjść na świeże powietrze; iść pobiegać czy nakrzyczeć na kogoś Lub też obrazić się lub porozmawiać o sytuacji. Czy ten tekst jest dla Was zrozumiały? Proszę o wypowiedzi 🙂

dyscyplina-emocjonalna

Czytaj także:
35 sprawdzonych sposobów na stres i złość
Jak radzić sobie ze śmiercią bliskiej osoby?
Jak nie radzić sobie ze stresem i złością, cz. I
Emocja pod tytułem GNIEW

Literatura:
Ch. C. Manz, Dyscyplina emocjonalna

2 uwagi do wpisu “Dyscyplina emocjonalna – a co to takiego?

  1. I to jest bardzo dobra wiadomość, to my decydujemy o własnej reakcji na daną sytuację…Praca nad emocjami jest bardzo ważna, staram się powtarzać córkom, że nie mają się wstydzić, że czują złość, zazdrość, ale mieć świadomość tych uczuć i umieć nimi dobrze pokierować

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s