Jak chwalić i wzmacniać uczniów?

Ażeby wychowywać dzieci i nastolatków na gruncie szkolnym musi być zachowana równowaga między konsekwencjami, a nagrodami. Nie może być tak, że uczeń dostaje tylko uwagę czy doświadcza innych nieprzyjemności, natomiast nic się nie dzieje, kiedy jego zachowanie ulega poprawie. Oczywiście ten balans ciężko zachować. Z doświadczenia wiem, że np. prowadząc lekcję skupiamy się na jej dynamice, jednak dziś pragnę zachęcić wszystkich nauczycieli i osoby pracujące z grupami podopiecznych do dodawania skrzydeł tym, co na to zasłużyli.

Jak chwalić i wzmacniać uczniów?

  1. Pochwal ucznia – główny, podstawowy komunikat (także dla dorosłych). Postaraj się by był konkretny i zamiast powiedzieć „dobrze się dziś zachowujesz” lepiej stwierdzić „cieszę się, że dzisiaj wykonywałeś polecenia i uzupełniałeś ćwiczenia”. Pochwała może być skierowana także do rodzica: ustna, telefoniczna lub pisemna (w zeszycie do korespondencji czy dzienniku elektronicznym).
  2. Zastosuj opis sytuacji bez oceny – np. „masz czystą ławkę”. Dla ucznia oznacza, że zauważamy zmianę i szczegóły, a jest to szalenie ważne, kiedy oczekujemy długotrwałych efektów.
  3. Zadawaj pozytywne pytania – zamiast pytać „nie umiecie być cicho?” lepiej spytać „czy wszyscy są ustawieni?”. Oddziałujemy zawsze na pozytywy, sama miałam zwróconą na to uwagę kilka lat temu, bo nawet nie miałam świadomości na czym się skupiam.
  4. Powiedz, że wierzysz w pozytywną zmianę – np. „udowodniłeś, że potrafisz kulturalnie pracować w grupie, mam nadzieję, że na następnych zajęciach też tak będzie.”
  5. Pozwól, by zmianę dostrzegli inni uczniowie – ja wchodzę do klasy, siadam w kręgu i pytam co dobrego zmieniło się w zachowaniu np. Mateusza. Dzieci wtedy mają za zadanie powiedzieć Mateuszowi w których dokładnie sytuacjach udało mu się zachowywać zgodnie z zasadami.
  6. Pomyśl o dyplomach i nagrodach – wiadomym jest, że codziennie nie będziemy ich rozdawać, jednak raz na jakiś czas jest to wskazane. My np. na białej szkole wymyśliłyśmy, że damy dyplomy uczniom, którzy najbardziej trzymali porządek w pokojach, dobrze zachowywali, zrobili dużą poprawę w traktowaniu innych czy byli mistrzem parkietu na dyskotece. Nagrodą było zrobienie sobie zdjęcia z nauczycielem, co oddziałało na uczniów bardzo pozytywnie! W USA uczniowie za dobre zachowanie otrzymują mają karty na zniżki w sklepie lub możliwość wypożyczenia większej ilości książek 🙂

Jak widać, są takie możliwości, którymi dysponujemy i możemy je stosować wobec uczniów. Nie ma oczywiście cudownego sposobu na to, by wzmocnić dobre wyniki w nauce czy zachowanie, bo to, co działa na jednego (np. pochwała), całkowicie nie sprawdzi się u innego podopiecznego. Nie mniej jednak, warto przyjrzeć się sobie i działać! 🙂 A Wy w jaki sposób motywujecie swoje dzieci i swoich uczniów?

jak-chwalic-i-wzmacniac-uczniow

Literatura:
B. Rogers, Trudna klasa

2 Comments

  1. Super zestawienie, chwalić trzeba umieć, to fakt…Ostatnio się zastanawiam, skąd bierze się postawa roszczeniowa u dzieci lub ciągłe niezadowolenie, bo nic nie jest wystarczająco dobre. Może o tym napiszesz? Chętnie przeczytam 🙂

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s