Jak rozmawiać z uczniem trudnym?

Stało się! Uczeń narozrabiał na lekcji i dał nam nieźle popalić. Wiemy, że trzeba z nim porozmawiać zamiast tylko zwracać uwagę na lekcji. Udajemy się z nim w odosobnienie i zaczynamy rozmowę…

Jak rozmawiać z uczniem trudnym?

  1. Sam bądź spokojny – nie da rady uspokoić ucznia, jeśli samemu jest się agresywnym
  2. Koncentruj się na jego zachowaniu – zamiast mówić „Ty jesteś taki, śmaki!” lepiej powiedz konkretnie: „Twoje zachowanie na dzisiejszej lekcji było niestosowne, bawiłeś się długopisem i huśtałeś na krzesełku wołając do kolegi”
  3. Poważnie traktuj wypowiedzi ucznia – to, że jest młodszy nie oznacza, że nie ma nic dopowiedzenia
  4. Nie atakuj słownie lub fizycznie 
  5. Trzymaj się tematu – np. zachowania na przyrodzie. Uczniowie często próbują odwieźć uwagę od siebie na kogoś innego bądź na inną sytuację – nie pozwól na to
  6. Przedstaw swoje oczekiwania – „Wiem, że potrafisz siedzieć spokojnie na lekcji, liczę na to, że ostatni raz rozmawiamy o takim przewinieniu”
  7. Spytaj o jego oczekiwania – oczywiście ucinaj marzenia typu „zamknijmy szkołę” czy „wyrzućmy nauczyciela”, jednak na ile to możliwe postaraj się dowiedzieć co możesz zrobić
  8. Wymagaj przeprosin, gdy sytuacja tego wymaga – mogłoby się wydawać, że to niby nic, a tak naprawdę pamiętam jak nie jeden raz szóstoklasistów tydzień ścigałam, by przeprosili nauczyciela. Oczywiście, że po niektórych spłynie to, jak po kaczce, ale patrząc na to, że niektórym dorosłym „przepraszam” przez gardło nie przechodzi – warto tego wymagać od dzieci
  9. Obserwuj swoją mowę ciała – nie powinieneś się w takiej rozmowie uśmiechać, ale też obserwuj mowę ciała ucznia – dużo się z niej dowiesz
  10. Możesz zastosować Formularz 4J – niech uczeń odpowie Ci na poniższe pytania:
    a) Jakie moje zachowanie było niezgodne z klasowymi/szkolnymi zasadami?
    b) Jakie zasady lub prawa naruszyłem?
    c) Jakie były powody,dla których tak się zachowałem?
    d) Jak mogę naprawić to, co zrobiłem lub pracować nad swoim zachowaniem?

Ja staram się jak najbardziej stosować to, co wymieniłam powyżej. Nawet już coraz częściej korzystam z uczniami ze zmodyfikowanego formularza 4f. Jego zalety to przede wszystkim przerzucenie odpowiedzialności na ucznia, danie mu prawa do zabrania głosu, a proszę mi wierzyć – niektórym łatwiej jest, kiedy tylko nauczyciel suszy głowę, a sami nie muszą nad tym myśleć. Ponadto koncentrujemy się na zasadzie i naprawie oraz tworzymy fundament do dialogu

Literatura:
B. Rogers, Trudna klasa

jak-rozmawiac-z-uczniem-trudnym

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s