Sposoby radzenia sobie ze stresem/gniewem/złością wg Ch. C. Manz

Wyobraź sobie, że masz do wyboru poduszkę, kubek, książkę, komputer, długopis, pluszaka i plecak. Chcąc spać najchętniej zapewne wybierzesz poduszkę, chcąc rozgrzać się po powrocie z zimnego dworu – kubek ciepłej herbaty, a żeby zrobić listę zakupów chyba w pierwszej kolejności sięgniesz po długopis. Dokonujesz najlepszych dla siebie wyborów, bo tak się nauczyłeś.

Podobnie jest z naszymi emocjami. One w nas siedzą, lecz to od nas zależy jakiego wyboru dokonamy, po co sięgniemy, jakie dokładnie podejmiemy działania. Na tym polega dyscyplina emocjonalna, której pisałam Wam <TUTAJ> Ażeby ją osiągnąć, trzeba być wytrwałym, zmotywowanym i pracować nad sobą aż do skutku.

Ch. C. Manz opisał wachlarz wyborów, których warto dokonywać zarówno w trwających obecnie trudnych sytuacjach, jak i zanim się one pojawią. Wymienił zatem co wpływa pozytywnie na nas i nasze emocje.  Określiłam je po prostu jako:

Sposoby radzenia sobie ze stresem/gniewem/złością wg Ch. C. Manz

  1. Ćwiczenia fizyczne/aktywność fizyczna – np. Tai-Chi, joga, pilates, rower, bieganie, spacer, schody zamiast windy
  2. Reframing – technika zmiany perspektywy postrzegania rzeczywistości, przekonań
    np. stoję w korku – mogę się wkurzyć, a mogę ucieszyć, bo poczytam wtedy książkę
    np. Edison uważał, że nie poniósł kilku tysięcy błędów w odkrywaniu żarówek, lecz prób
  3. Śmiech – komedie, kabarety, żarty
  4. Pozytywne afirmacje:  np. u mnie jest to: „umiem pracować w trudnych warunkach”
  5. Wcielanie się w postać śmieszną lub wyobrażenie sobie kogoś np. w stroju klowna
  6. Liczenie puszystych zwierzaków zamiast od 1 do 10
  7. Medytacja
  8. Akupresura
  9. Masaż
  10. Zdrowa dieta – nie sposób czuć się dobrze, gdy np. nie dostarczamy swojemu ciału wartościowych składników lub czuć się spokojnym po kilku kawach
  11. Zainteresowanie, pasje – nie jednego człowieka pasja pociągła ku górze, o tym chyba nie muszę nic mówić
  12.  Samorozwój: kurs, szkolenie, książka etc.
  13. Wizualizacja – wyobrażanie sobie pozytywnych rzeczy, miejsc, sytuacji
  14. Milczenie – nie bez powodu zwykło się mówić, że jest złotem; niekiedy ugryzienie się w język sprawi, że unikniemy szaleństwa, prawda?
  15. Podróże
  16. Kościół/wiara w Boga – niektórym pomaga modlenie się czy udanie na mszę
  17. W relacjach z innymi zastanowienie się czy prawidłowo się zrozumiało drugą osobę, wyłączenie oceniania, wyjaśnienie sytuacji
  18. Głębokie oddechy

Dyscyplina emocjonalna zakłada, że dobre lub złe samopoczucie to stan wynikający z naszego wyboru. Nie ogranicza, lecz czyni wolnym. Pomnaża siły. Z racji tego, że pozwala radzić sobie ze stresem, gniewem itd. – zwiększa radość. Uczy pokory i pracy nad sobą oraz systematyczności. Które Wy stosujecie sposoby radzenia sobie z emocjami (zwłaszcza trudnymi)? Co o tym wszystkim sądzicie?

Free Happy Woman Enjoying Nature. Beauty Girl Outdoor

Literatura:
Ch. C. Manz, Dyscyplina emocjonalna

 

1 Comment

  1. Ja stosuję większość z nich, ale moimi ulubionymi są: aktywność fizyczna, śmiech, podróże, głębokie oddychanie, wiara w Boga i punkt 17. 🙂 Dodałabym jeszcze regularne picie herbatek ziołowych i ograniczenie kawy do niezbędnego minimum (bo wykluczyć na razie nie potrafię). 😉

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s